Wydział Ruchu Drogowego
NACZELNIK WYDZIAŁU RUCHU DROGOWEGO
KOMENDY MIEJSKIEJ POLICJI W LUBLINIE
podinsp. Radosław ŻUKIEWICZ
ZASTĘPCA NACZELNIKA
podkom. Kamil KAMIENIARZ
ZASTĘPCA NACZELNIKA
asp. szt. Grzegorz URBAŚ
Sekretariat: telefon 47 811 48 50, fax. 47 811 48 69 e-mail: wrd.kmplublin@lu.policja.gov.pl
Struktura:
- Referaty patrolowe - telefon 47 811 48 58
Referat I - kierownik asp. szt. Krzysztof Gorecki
Referat II - kierownik asp. szt. Krzysztof Chawryło
Referat III - kierownik asp. szt. Elżbieta Guz
- Zespół organizacji służby
- Cywilne stanowiska obsługi
Ruch drogowy jest nietypowym pionem Policji. Złożoność działań Wydziału Ruchu Drogowego jest porównywalna do złożoności procesów zachodzących w całej problematyce związanej z ruchem drogowym i niejednokrotnie sięga stref nie mających nic wspólnego ze standardowymi zadaniami policyjnym.
Do zadań Wydziału Ruchu Drogowego należy:
- czuwanie nad bezpieczeństwem i porządkiem ruchu na drogach, kierowanie ruchem i jego kontrolowanie;
- zabezpieczenie miejsc zdarzeń drogowych zaistniałych na terenie działania Komendy i wykonywanie niezbędnych czynności procesowych mających wpływ na ustalenie przyczyny zdarzenia oraz jego sprawcy;
- realizowanie zadań wynikających programów strategicznych dla obszaru województwa lubelskiego mających na celu poprawę stanu bezpieczeństwa na drogach;
- dokonywanie okresowych ocen stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym na obszarze działania Komendy i analiz tematycznych obejmujących wybrane grupy uczestników ruchu drogowego lub obszary zagrożenia;
- formułowanie wniosków będących podstawą ukierunkowania i organizacji działań na rzecz poprawy stanu bezpieczeństwa na drogach;
- opracowywanie okresowych informacji i ocen skuteczności działań podejmowanych przez Policję na rzecz minimalizowania zagrożeń w ruchu drogowym;
- opracowywanie lokalnych programów poprawy stanu bezpieczeństwa na drogach lub programów naprawczych w przypadku ogólnego wzrostu zagrożenia wypadkami lub specyficzną dla danego obszaru kategorią zdarzeń;
- określanie na podstawie analiz stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego obszarów zainteresowania i kierunków działań dla funkcjonariuszy podległych komisariatów i posterunków Policji, Rewirów Dzielnicowych i innych komórek organizacyjnych oraz merytoryczny nadzór nad wykonawstwem zadań w tym zakresie;
- bieżące monitorowanie sytuacji na drogach i wypracowywanie wniosków dotyczących zmian ukierunkowania, form i taktyki pełnienia służby oraz niezbędnego wsparcia podejmowanych przedsięwzięć przez inne komórki organizacyjne Komendy;
- organizowanie i koordynowanie działań realizowanych na terenie działania Komendy w ramach operacji porządkowych na drogach, a także organizowanie z własnej inicjatywy wzmożonych działań ukierunkowanych na określoną grupę uczestników ruchu;
- realizacja zadań podejmowanych w ramach centralnej koordynacji służby i zgodnie z harmonogramem nadzoru opracowanym przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Lublinie;
- pełnienie służby w ramach wojewódzkiej koordynacji działań ruchu drogowego na przebiegających przez obszar działania Komendy w ciągach komunikacyjnych dróg krajowych i wojewódzkich zgodnie z harmonogramem nadzoru przesłanym przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Lublinie;
- udzielanie wsparcia przy realizacji pilotaży VIP, ładunków nie normatywnych i innych zadań wykonywanych przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Lublinie, których zasięg obejmuje obszar działania Komendy;
- realizowanie ogólnych założeń polityki postępowania wobec sprawców wykroczeń wypracowanych na szczeblu Komendy Wojewódzkiej Policji w Lublinie oraz kształtowanie zasad prawidłowej reakcji na przestępstwa i wykroczenia, zgodnej z obowiązującym prawem i etyką zawodową policjanta;
- inicjowanie przedsięwzięć i współdziałanie z organami administracji rządowej, samorządowej oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w zakresie inżynierii ruchu drogowego, a w szczególności dotyczących:
- opiniowania i uzgadniania projektów organizacji ruchu na drogach gminnych i powiatowych,
- okresowej lustracji dróg,
- likwidacji miejsc zagrażających bezpieczeństwu ruchu na drogach,
- innych zadań leżących w kompetencji Komendy;
- współdziałanie ze środkami masowego komunikowania w sprawach:
- zapobiegania i zwalczania nietrzeźwości wśród uczestników ruchu drogowego,
- upowszechniania przepisów i zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- realizacji programów telewizyjnych, audycji radiowych i publikacji popularyzujących tematykę ruchu drogowego i służbę Policji;
- organizowanie i prowadzenie działalności profilaktyczno - wychowawczej w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego wśród dzieci i młodzieży a także udzielanie wszechstronnej pomocy dyrektorom szkół przy realizacji programów edukacyjnych z zakresu wychowania komunikacyjnego oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie;
- upowszechnianie przepisów i zasad ruchu drogowego podczas imprez, uroczystości i zawodów sportowych odbywających się na drogach publicznych;
- podejmowanie działań mających na celu ochronę środowiska naturalnego w obrębie dróg i przyległego terenu;
- współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz bezpieczeństwa i porządku w ruchu drogowym, a między innymi: Strażą Graniczną, Izbą Celną, Strażą Miejską (Gminną), Strażą Pożarną, Żandarmerią Wojskową, Inspekcją Transportu Drogowego, Automobilklubami, PZMOT, Zarządami Dróg i innymi w celu skutecznego ograniczania liczby wypadków i kolizji na terenie miasta i gmin powiatu;
- kontrola transportu ładunków nie normatywnych, materiałów niebezpiecznych oraz sposobu wykonywania transportu drogowego osób i rzeczy;
- ujawnianie przypadków naruszenia przepisów ustawy o transporcie drogowym przez przedsiębiorców wykonujących transport drogowy lub transport na potrzeby własne;
- współdziałanie z innymi organizacjami i instytucjami w zakresie kierowania na badania lekarskie i psychologiczne kierowców na podstawie obowiązujących przepisów;
- współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy w zakresie ujawniania i zwalczania przestępczości kryminalnej i gospodarczej, prowadzenie prostych form pracy operacyjnej w środowisku kierowców i osób związanych z transportem;
- nadzór na szczeblu Komendy nad realizacją zadań wynikających z Rozporządzenia MSWiA w sprawie postępowania z kierowcami naruszającymi przepisy ruchu drogowego w zakresie terminowej rejestracji przestępstw i wykroczeń oraz wprowadzaniem kart informacyjnych z sądów i organów dyscyplinarnych do systemu informatycznego KSIP;
- sporządzanie kart Prd 5/1 na kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego, czuwanie nad poprawnością ich sporządzania oraz przekazywanie do wprowadzenia do systemu informatycznego KSIP;
- nadzór na szczeblu Komendy nad ewidencją i rejestracją zdarzeń drogowych w bazie SEWIK oraz terminowością, kompletnością i poprawnością merytorycznych danych wprowadzanych do systemu oraz wykorzystywaniem ich do celów analitycznych;
- organizowanie szkoleń zawodowych dla policjantów ruchu drogowego oraz policjantów innych pionów upoważnionych do wykonywania czynności związanych z czuwaniem nad bezpieczeństwem i porządkiem w ruchu drogowym;
- racjonalne i efektywne wykorzystywanie pojazdów służbowych oraz specjalistycznego sprzętu kontrolno – pomiarowego oraz sprawowanie nadzoru nad tym zagadnieniem przez stosownych przełożonych;
- udzielanie informacji dla firm ubezpieczeniowych w sprawach dotyczących likwidacji szkód komunikacyjnych powstałych na wskutek udziału pojazdu w wypadku bądź w kolizji drogowej;
- przestrzeganie przepisów o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej oraz o ochronie danych osobowych;
- wykonywanie zadań z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, dbałości o przydzielone środki techniczne i wyposażenie biurowe;
- wykonywanie innych czynności zleconych przez Komendanta i jego Zastępców oraz wytycznych i poleceń z jednostek nadrzędnych w Policji.